בין טבעונות לבריאות

לאורך השנים היו טרנדים שונים בנושאי תזונה, מה שהוביל אותם היו בעיקר הרצון לרזות ולא הרצון להיות בריא.
לאורך השנים בהם עבדתי כמאמן כושר, ריצה, ספינינג ומציל הנחתי את המתאמנים שלי לאורך חיים בריא, לאכול במידה מכל דבר ולא להגזים, לכן שמישהו רצה לרדת במשקל הסברתי לו שהרעיון מאחורי התזונה והמילה דיאטה הוא שינוי הרגלי האכילה והתמדה בהם לאורך זמן ולא רק להגעה למשקל כזה או אחר, להבין מה לא טוב לנו לגוף ופשוט להפסיק לאכול אותו לצמיתות.

אפשר לומר הרבה על איך שנראתי בזמן העבודה שלי, קיימתי את הדברים להם הטפתי ונתתי דוגמא חיה להיצוע הדברים, אולם דבר אחד לא הייתי ( במבט לאחור ) - בריא!

התזונה שלי הייתה בנויה על המון מוצרי חלב, ביצים, עוף, בקר, טונה ולחם קל, ביום רגיל הייתי אוכל 8 יוגורטים, 3 גבינות או קוטג, חזה עוף או פרגיות או טונה וליד כל ארוחה 3-5 פרוסות לחם קל, נראתי טוב מאחר ובנוסף לתזונה שלי גם התאמנתי כל יום ולפעמים גם פעמים ביום.

בשמונה פלוס שנים האחרונות התזונה שלי מאוד השתנתה, והשינוי הגיע מהרצון להיות יותר בריא, מתוך רצון להרגיש טוב ולא מתוך רצון להראות טוב או לדאוג לסביבה ולאחרים (החיות).

זה התחיל בכך שהפסקתי לאכול מוצרי חלב, זה המשיך להורדת הבקר ולאחריו העוף ותקופה ארוכה אכלתי רק דגים, השתדלתי לרכוש רק דגים טריים ולא משומרים עד שיום אחד בארוחת סושי לא יכולתי לאכול את הסלמון, הרגשתי שהבטן שלי מתהפכת והדג גורם לי להקיא, כך היה לי לאורך כל אחד מהשלבים שעברתי, משהוא לא עשה לי טוב וגרם לי להרתע ממנו עד שהפסקתי לאכול אותו - כך התחלתי להיות טבעוני.

בהתחלה לא ממש הסתדרתי עם המושג והתחברתי למילה הזו - טבעוני, הרי אם חושבים על זה שורש המילה הוא טבע, משמע אני אוכל כל מה שבטבע וגם החיות נמצאות שם, התחברתי למושג צמחוני שהשורש שלו הוא צמח - אולם צמחונים אוכלים חלב, ביצים ויש כאלו שאפילו דגים, חיפשתי מושג אחר לאפיין את עצמי אולם לא מצאתי, לכן השתמשתי במושג טבעוני.
האמת שלאחר הורדת כל המוצרים מהחי הבנתי שזה לא מספיק, הבנתי שאני צריך לקרוא גם רשימת מרכיבים ולא מספיק שאני מסתכל על טבלת הערך התזונתי - כמה חלבון, פחממיה או שומן יש במוצר שאותו אני רוכש אלא מה מרכיש אותו, כמה קרוב לטבע האוכל שאני קונה נמצא והאם הוא מזין אותי.
מצאתי שיש כל כך הרבה חומרים שמוסיפים לנו לאוכל, בין אם זה משמרים, משפרי טעם, מחזקי טעם, צבעים, טעמים והרבה דברים שלא קשורים לאוכל, החלטתי שאני לא אוכל מה שיכול לשבת על המדף תקופה ארוכה והשתדלתי לרכוש רק מוצרים שעשויים מכמה שפחות רכיבים וללא חומרים משמרים, משפרים או מחזקים.

תקופה ארוכה הצלחתי להתמיד בנושא, מצאתי שיש לי כל כך הרבה מה לאכול מפעם, הצלחתי לפתוח את עצמי לטעמים חדשים, פירות וירקות שלא ניסיתי אף פעם וגיבשתי לעצמי אמונות חדשות.

לפני שנה קרה מקרה ולא יכולתי להכין אוכל כמו קודם, רכשתי יותר מוצרים קפואים ומוכנים אשר מתהדרים במושג טבעוני מוטבע עליהם, זנחתי את הנושא הבריאותי והתמדתי עם הטבעוני.
במהלך הזמן הזה למדתי מושג חדש אשר נקרא plant base diat תזונה מבוססת צמחים, מצאתי הגדרה חדשה לעצמי במקום טבעוני.
בתקופה הזו התחלתי להרגיש רע, התחלתי להשמין, עליתי במשקל ומצאתי את עצמי משתוקק לאכול עוד ועוד מהקפואים האלו, הפסקתי לאכול ירקות ופירות כמו קודם ומצאתי את עצמי רוכש מוצרים טבעוניים  קפואים מלאים בחומרי טעם וריח אשר גרמו לי להתמכר ולרצות עוד ועוד, מצאתי את עצמי מגדיל את הכמויות שהייתי אוכל ומשתוקק לעוד, עוד אוכל, עוד מתוקים אחרי הארוחה ובעיקר לעוד טעמים עזים, רכשתי עוד תבלינים בכדי לתבל את האוכל ביותר טעם שיהיה יותר דומה לאוכל הקנוי, התחלתי לאכול יותר פחמימות ולהוסיף יותר טעמים חזקים, יותר שום, יותר מלח, יותר בצל ופלפל, עד ש… ראיתי את הרב יובל הכהן אשרוב בטלויזיה.

ומה הקשר בין טבעונות לבריאות? האמת שאין קשר, למרות שלא צורכים חלב, ביצים ובשר גם אוכל טבעוני יכול להיות מאוד לא בריא ומזיק אפילו במידה זהה לצריכת אוכל מהחי.
אני אוהב חיות אולם אני אוהב את עצמי הרבה יותר, אני לא רוצה לראות הרג של חיות אולם התזונה שלי מונעת מהרצון להיות בריא ולא להיות צודק, חסיד או נשמה טובה.

להיות בריא זה לאכול אוכל טרי מהצומח, כזה שעבר כמה שפחות ידיים עד שהגיע אלי לצלחת, אוכל שלא הוסיפו לו דברים, אוכל שלא מגיע בקופסא מפלסטיק, או שקית מפלסטיק ויכול לעמוד על המדף חודשים.

ברור לי שהתזונה שלי לא ברורה להרבה אנשים והסביבה אומרת - חיים רק פעם אחת, בסוף כולם מתים או נועדנו לאכול את זה, זה בסדר אתם יכולים לאכול מה שאתם רוצים, אני בוחר שלא!

אפשר להאמין שחיים רק פעם אחת וזה בסדר, אפשר להאמין גם בגלגולים.

כולם מתים בסוף זה נכון, השאלה היא איך מרגישים עד שמתים, כמה כואב לך, כמה תרופות אתה לוקח ומי מרוויח מכך..

נועדנו לאכול את מה שסביבנו, בין אם זה צמחים ובין אם זה חיות, היום סביבנו יש סופרים ואנחנו יכולים לבחור מה לאכול ולא צריכים לצום ימים עד שאנו מוצאים טרף, דגים או מלקטים מהשדה.

אני החלטתי שאני דואג לאינטרסים שלי ולא לשל חברות הביטוח, קופות החולים, חברות התרופות, בתי החולים או חברות האופנה ( אדם מומצע מעלה קילו בשנה ).

התחלתי לשמוע הרצאות על תזונה מפי הרב אשרוב, חלק מהדברים שהוא אמר ידעתי והיה לי קל להתחבר אליהם, הוא יצר אצלי כזה שינוי שעיקרו הוא ההבנה שאנו צריכים אוכל שמזין אותנו, אוכל עם אנרגיית חיים מיד ראשונה.

אני ממליץ לכם לחפש הרצאות שלו בנושא תזונה ביוטיוב או באתר שלו בסוד הדברים, לי הוא עשה שינוי גדול בהבנה על אוכל.

לסיכום - טבעונות זו דרך חיים שיכולה להיותר בריאה וגם לא בריאה, חשוב שתבחרו בדרך חיים שנותנת לכם ערך מוסף ולא רק אגנדות לסביבה אלא קודם כל להביט פנימה ולראות את עצמכם, לרצות להיותר בריאים ולאחר מכן לדאוג לסביבה ולבעלי החיים, ומי שלא רוצה? שלא.. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סלקום טיוי - חודש מרץ

סקירת אופה לחם אוטומטי 48295 morphy richards

חודש יוני בסלקום טיוי