מכונת קפה ומטחנת קפה של דלונגי - חוות דעת

עד אחרי שהשתחררתי מהצבא לא אהבתי קפה ולא התחברתי לקפה, מידי פעם בשמירות  הייתי שותה קפה שחור בכדי להישאר ער אולם היה לזה מחיר כבד ביותר עלי.
לאחר הצבא התחלתי לעבוד ובקומה הראשונה הייתה מסעדה, התחלתי לשתות הפוך ודי התאהבתי בקפה טוב ואיכותי, לא התחברתי לקפה עלית או לאספרסו ביתי, משם התחילה האהבה שלי לקפה.
לפני 9 שנים בערך רכשתי את מכונת האספרסו הראשונה שלי שהייתה של חברת נספרסו - היא לא הייתה מוכרת כל כך בארץ אולם קלות הכנת הקפה, ריבוי התערובות ( אז היו רק 10 - כולל הנטול ) והטעם הטוב שכנעו אותי שכדאי להשקיע במכונה ( ומקציף חלב ) ולהנות מקפה טוב בבית.
לאורך השנים היו עליות ומורדות מבחינת תצרוכת הקפה שלי, ככל שהזמן עבר הרגשתי שהטעם של נספרסו לא מדבר אלי ואין לו את אותו הטעם שהיה לו פעם, עברתי לשתות מקינטה, גם כאן היו פעמים טובות והיו פעמים פחות טובות, הקפה היה נע בין טעים ( כאשר הוא נטחן קרוב למועד הכנת הקפה ) ועד חמוץ כאשר הייתי מגיע לסוף השקית קפה או כאשר לא היו טוחנים אותו לעובי הנכון.
לפני כחודש ולאחר תקופה ארוכה שלא הייתי מרוצה מאיכות הקפה ששתיתי בבית החלטתי לרכוש מכונת קפה, החלטתי שבנוסף למכונה אני ארכוש גם מטחנת פולי קפה בכדי שלא אהיה תלוי באף אחד מלבדי בכדי לקבל קפה טחון טרי עם ארומה טובה וטעם מצויין.
לאחר חיפוש באינטרנט והרצון להוציא כמה שפחות כסף החלטתי לרכוש מכונת קפה של דלונגי, מאחר ורציתי להוציא כמה שפחות בכדי למזער נזקים עתידיים ( אם הקפה לא היה יוצא טעים או מוצלח, או שלא הייתי נהנה מכל תהליך הכנת הקפה )החלטתי להוציא 500 שח על מכונה פשוטה ומהממת של דלונגי

כאשר הגעתי לחנות עמדה בפני התלבטות, האם להשקיע עוד קצת ולרכוש מכונת קפה איכותית או להתפשר על הזולה בכדי להימנע מהסיבות שמניתי למעלה..
לאחר מחשבה החלטתי להשקיע עוד קצת ( מה קצת??? כפול ועוד טיפה ) ולקבל מכונה קצת יותר רצינית, עדיין של דלונגי אולם מכונה שמרגישה יותר טוב ולא כמו פלסטיק ( מה גם שלילה לפני חיפשתי המלצות על המכונה הפשוטה יותר ובעיקר מצאתי תלונות… )
בחרתי ב dedica 685

 ואיתה החלטתי לרכוש גם מטחנה טובה, היתה לי התלבטות בין הגרף 702

לבין הdedica 520, ההבדל במחיר היה זניח ( 100 שח ) ורציתי משהו שישתלב לי אחד עם השני, הגרף נראתה לי גדולה ולא ממש יפה ( ביקורות מצויינות ) והדדיקה התאימה למכונת קפה ומעבר העיצוב שלה היה נעים לעין, ההחלטה נפלה

רכשתי את שתי המכונות של דלונגי ולאחר הקדמה כל כך ארוכה וסיפור חיים אני יכול לומר לכם את חוות דעתי על שני מכשירי החשמל החדשים שלי.

מכונת קפה - 

נתחיל מכך שמול מכונת הנספרסו - מכונת אספרסו ידנית זה התעסקות והיא לא מתאימה לכל אחד, היא בעיקר למי שמוכן לעבוד עוד דקה עד דקותיים ומעדיף לשתות קפה טרי והרבה יותר טעים.
הדלקת המכונה והחימום שלה הוא די מהיר - 35-40 שניות ואנחנו יכולים להכין כוס קפה, בזמן הזה אני בדרך כלל ממלא את ידית הקפה בקפה טרי שאני טוחן, מחבר את הידית מכניס שתי כוסות ( לאשתי ולי ) ולוחץ על הכפתור - עד כאן כל התהליך למעט מילוי הקפה זהה לתהליך הכנת הקפה בנספרסו - להבדיל שבנספרסו כל פוד מתאים לכוס קפה אחת ואינני יכול להכין שתי כוסות קפה במקביל, לאחר סיום הכנת הקפה אני מפרק את ידית הקפה ומוציא את הקפה שנמצא בסלסלה, מעביר מים בידית לניקוי הראש ומכבה את המכונה, תהליך די דומה למכונת הנספרסו רק ששם אינני צריך לרוקן את הקפה אלא הפוד יורד אוטומטית בעת פתיחת הידית ואז אני מעביר מים בכדי לנקות את ראש המכונה.
 תהליכים די דומים ואפשר לומר שעם ניקוי הראש והוצאת הקפה לוקח לי את אותו הזמן כמו שהיה לוקח לי להכין שתי כוסות קפה במכונה של נספרסו.

המכונה קלה לתפעול ונוחה לעבודה, אנו נמצא שלושה כפתורים בקדמת המכשיר - כפתור ראשון להכנת ספל אחד, כפתור שני להכנת שני ספלי קפה וכפתור שלישי להוצאת אדי מים, בעיקרון ההבדל בין שני הכפתורים הראשונים הוא כמות המים אשר יוצאת ואפשר לכוון את כמויות המים שיצאו מהמכשיר על ידי לחיצה ארוכה על כפתור בחירת הספל ( בדיוק כמו במכונות של נספרסו ), אם אנו רוצים להכין אספרסו עם מנה אחת של קפה ולמזוג הרבה מים אנו יכולים לתכנת את המכשיר לכך ואם אנו רוצים שני ספלי אספרסו קצרים וחזקים אנו יכולים להשתמש בכמות קפה כפולה עם פחות מים.

ניקוי המוכנה הוא מאוד פשוט והיא פחות מתלכלכת מהמכונה של נספרסו ( מאחר ואני מנקה אותה לאחר כל הכנת קפה ולא נותן לפודים של הקפה לשבת במכונה לאורך זמן ).

אז איפה החסרון?

החסרון נמצא בכך שיש לי עוד מכשיר - מטחנה, בכדי להשיג קפה איכותי וטעים חייבים מכונת טחינה, נכון אפשר לרכוש קפה טחון או לטחון בבית קפה אולם הטעם מאוד שונה, יש הבדל עצום בטעם הקפה בין שהוא טחון טרי לבין קפה שנטחן ומתחמצן עם הזמן.
עוד מכשיר = עוד כסף, בסה״כ לרכוש מכונת קפה יותר זול מלרכוש מכונת קפה ומטחנה אולם במחיר 4 שרוולי קפה של נספרסו ( בערך 100 שח ) אנו יכולים לרכוש קילו קפה איכותי.
כמות קפה - כאן אני עדיין לא בטוח אם זו רק התלהבות ראשונית או שאני משתמש בהרבה יותר קפה, פוד נספרסו מכיל 5 גרם קפה ואילו בידית אני לא מודד כמה קפה אני שם, אני ממלא אותה ודוחס עם הדוחסן את הקפה, עם המכונה רכשתי קילו וחצי קפה, עד היום - בערך שלושה שבועות - סיימתי בין חצי קילו לשלושה רבעי הקילו..

איפה היתרון?

אתה לא תלוי באף אחד, אתה רוכש קפה טרי וטוחן בבית, אתה לא קונה קופסאות עם פודים שהטעם שלהם הוא סביל, אתה ממש מרגיש את הטעם של הקפה - גם אם הוא לא ממש לטעמך - חמוץ יותר או פחות, מריר יותר או מתקתק אתה עדיין מרגיש סיומת של קפה אמיתי והיום מול הפודים של נספרסו אני יכול לומר שזה כמו לשתות אספרסו במסעדה.

מכונת טחינה

מדהים כמה מוצר אחד קטן ולא ממש יקר יכול לשנות לך את החיים
למה אני מתייחס לכך בצורה שמשנה את החיים? מאחר והמטחנה היא לא רק למכונת הקפה שלי להכנת אספרסו, היא מתאימה למקינטה, היא מתאימה להכנת קפה שחור ואפילו לפרקולטור.
בחלק העליון של המכונה אנו נמצא חוגה שבה אנו יכולי םלשנות את עובי הטחינה
מצד ימין אנו נוכל כוון את כמות הקפה שנטחן - ממנה אחת שמספיקה לכוס ועד 14 מנות קפה
בקדמת המכשיר אנו נבחין בשני כפתורים - אחד מיועד לקופסת הקפה שבה אנו נוכל לטחון כמות קפה גדולה והכפתור השני מיועד לטחינה ישירות לידית הקפה בעזרת אביזר יעודי, חשוב לציין שהמכונה לא תפעל אם אחד משני האביזרים לא יהיה מחובר למכשיר, במקרה כזה הכפתורים יהבהבו והמכשיר לא יטחן קפה.. הדבר נכון גם אם מיכל הקפה - אשר מחזיק את פולי הקפה - לא מחובר כראוי - המכונה לא תפעל.

אז איך המכשיר?

כמכונת טחינה ראשונה אני מאוד מרוצה, היא מרגישה טוב ולא עשוייה מפלסטיק ( למעט האביזרים ) היא מצופה מתכת.
הטחינה מתבצעת על ידי קונוס שמסתובב לכיוון טבעת ושינוי המרחק בינהם משנה את עובי הטחינה.

במספר הימים הראשונים שהמכונה הייתה אצלי הייתה לי בעיה לטחון קפה ישירות לידית הקפה, המכונה פשוט לא זיהתה את האביזר שחיברתי, כאשר הכנסתי את מיכל הטחינה יכולתי לטחון קפה והתוצאה הייתה טובה מאוד, לאחר בדיקה עם החנות ועם היבואן גיליתי שהייתי עדין מידי בחיבור האביזר והיה עלי להכניסו קצת יותר בכוס בכדי לקבעו במקום ועל ידי כך לגרום למכונה לזהות את עצם חיבורו - הדבר נכון גם לחיבור מיכל פולי הקפה, יש לסובב אותה עד הישמע קליק אשר מעיד על חיבור יציב של המיכל, מצד אחד כל הפעלת לחץ על החלקים האלו גרמה לי קצת פחד שמה אני אשבור אותם, הם הרגישו לי קצת שבירים ועדינים אולם לאחר כמה פעמים של תרגול גיליתי שאפשר להוסיף קצת כוח בזמן החיבור שלהם והם יעמדו בנושא ועדיין לא הייתי מתחיל לפרק ולחבר את החלקים יותר מידי..
מחשבה נוספת על טחינה ישירות לידית הקפה - בהתחלה מאוד רציתי לטחון ישירות לידית, חשבתי שזה יכול לחסוך לי זמן וכמובן לטחון רק כמה קפה שאני באמת צריך, גיליתי שטחינה ישירות לידית גורמת ליותר לכלוך מאשר אני רוצה, הרבה קפה טחון מתפזר לצדדי המכשיר ומעבר לידית עצמה, מבחינתי היה חבל להמשיך לטחון ישירות לידית מאחר ולא רציתי לבזבז קפה וליצור לי עוד עבודה בניקיון המכונה..

לסיכום

מכונת קפה היא נכס, במיוחד אחת טובה, כאשר רוכשים את מכונת הקפה הראשונה הייתי ממליץ  להתאים את המכונה אליכם, אני התחלתי עם נספרסו, להדליק, להכניס ולקבל קפה אולם אחרי  תקופה הייתי מוכן לעבוד בשביל הקפה שלי קצת יותר וחיפשתי טעם יותר מספק, מה אתם מחפשים? פחות עבודה או קצת עבודה ויותר טעם, בכל מקרה לא מומלץ לרכוש אחת יקרה מידי, לקבוע מראש כמה כסף אתם מוכנים להוציא על המכונה ועדיין בכדי לקבל חוויה טובה עליכם לזכור שלא כל מה שזול הוא טוב, לקרוא חוות דעת לפני הרכישה על המכונה המיועדת ( כמו שאני עשיתי ) ולבדוק איך היא לאורך זמן, לרכוש מכונה של חברה מוכרת - לא רק בארץ אלא חברה אשר מוכרת בחול ולקרוא חוות דעת מחול ולחפש סרטונים בנוסף, כאשר אני חיפשתי על הדלונגי אקו 311 גיליתי שיש לה בעיה של נזילת מים - לא מכל מכונה אולם נתקלתי ביותר מידי תגובות של אנשים שהתלוננו על הנושא.
מעבר לכך חשוב לקחת בחשבון את כמות כוסות הקפה שאתם רוצים להכין, לכל מכונה יש גודל דוד שונה אשר מכיל בתוכו את המים החמים, כך שאם תקנו מכונה עם דוד של 100 מ״ל אתם תוכלו להכין שני ספלי אספרסו, דוד של 200 מ״ל יאפשר לכם להכין ארבעה ספלי אספרסו ארוכים.
בעת רכישת מכונת קפה הייתי ממליץ להשקיע גם במכונת טחינה לקפה, יש המון מכונות שונות בטווחי מחיר שונים, ההבדל ביניהן - מעבר למחיר - הוא בצורת הטחינה ובצורת הוצאת הקפה, בחודש האחרון ניסיתי שתי מכונות טחינה - דלונגי KG 79 ואת הdedica 520 
מאוד לא אהבתי את המכשיר, הוא גרם ללכלוך רב, הקפה היה מתפזר על השיש, היה קשה להוציא את הקפה הטחון מהמיכל הקטן שבקדמת המכשיר ומנגד הוא היה קטן מאוד.
מבחינת רעש - שניהם הרעישו למרות שאני חושב שהדדיקה עושה קצת פחות רעש..

גם כאן לא מומלץ לרכוש את המכונות הזולות ביותר מאחר ואנו נשלם עליהן בצורה אחרת - חוסר הנאה, מומלץ לחפש מכונה טובה באמצע, לא יקרה מידי ולא זולה מידי.





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סלקום טיוי - חודש מרץ

סקירת אופה לחם אוטומטי 48295 morphy richards

חודש יוני בסלקום טיוי