השמנה - מחלה?

היום הפוסט הוא קצת שונה, היום אני רוצה לדבר על משהו שקרוב ורחוק לליבי - השמנה.
ב2018 השמנה הוגדרה כמחלה, ההגדרה הזו שלא נראת מאיימת ואולי רווחת לאנשים - מצאו כיצד לקטלג את עצמם או את הסביבה ולהסביר לעולם שהם לא אשמים הוא מסוכן ואספר לכם מדוע, עצם ההגדרה הזו נותנת לקופות החולים, לחברות התרופות ולמשרד הבריאות לחפש פתרונות שונים, להעמיק מחקרים במקום להתרכז בעיקר.
חברות התרופות יזכו לקבל מענקים, לעשות מחקרים וליצור ״תרופה״ למחלה החדשה הזו אשר קיימת תקופה ארוכה.
קופות החולים יוכלו להוריד מעצמם את ההנחיות לתזונה נכונה ולתת עוד תרופות ללקוחות השבויים שלהם.
משרד הבריאות יוכל להמציא מצב חדש ולומר שיש מגפה חדשה ושיש לטפל בה.
הכל מסתכם ברווח כספי, לא החיפוש על לעשות טוב לאנשים, ליצור להם בריאות טובה ואורך חיים ארוך - מזה לא מרוויחים כסף, כאשר אדם בריא הוא לא לקוח טוב מבחינת קופות החולים וחברות התרופות, אם כולם היו בריאים חברות התרופות היו נסגרות...

מהי השמנה - 
על פי הגדרה מאתר כללית - 
השמנה היא מצב של עודף משקל. 

ממה נגרמת השמנה -
אני אסביר את זה בצורה הכי פשוטה שכולם יבינו ולאחר מכן אני אביא את הכתוב באתר כללית
כאשר אתם מכניסים כסף לבנק ולא מוציאים יש לכם ״עודף״ כסף = הכנסת אוכל לגוף (והרבה) ללא פעילות גופנית, כמובן שמי שעובד בעבודה שמכניסה יותר כסף יהיה עשיר יותר ומי שעובד בעבודה המכניסה פחות כסף יהיה פחות עשיר = מי שאוכל יותר מאכלים עתירי קלוריות יהיה שמן יותר ומי שאוכל מעט מאכלים עתירי קלוריות יהיה פחות שמן.
איך נהיה רזים? ככל שאנו מבזבזים יותר כסף יהיה לנו פחות בחסכון בבנק ונהיה ״רזים״ יותר.

על פי הגדרה מאתר כללית -

בואו נפרק את הסיבות ונסביר אותן אחת אחת

• היעדר פעילות גופנית בשילוב עם אכילת מזון עתיר קלוריות. זאת ככל הנראה הסיבה המרכזית להשמנה בעולם המערבי.

הסיבה הראשונה היא הסיבה העיקרית, אוכל עתיר קלוריות, אוכל מעובד.

• תורשה. אדם שהוריו סובלים מהשמנה - סיכוייו לסבול אף הוא מהשמנה גבוהים יותר מאשר סיכוייו של מי שנולד להורים רזים.

תורשה היא לא גנטיקה - זו סיבה סביבתית וחברתית, כאשר נותנים לך לאכול אוכל מסויים, כאשר אתה רואה שאוכלים משהו מסויים בבית, כאשר הרגלי התזונה שלך נרכשים ממישהו שטועה - אתה מושפע ממנו, גנטית כולנו נולדים רזים! ראיתם תינוק שמן שאוכל חלב אם?

• סיבות סביבתיות וחברתיות. לסביבה שבה חי האדם יש השפעה רבה על הרגלי האכילה שלו. דוגמאות להשפעה כזאת: משפחה שבה הרגלי האכילה אינם בריאים וסביבת עבודה שאינה מאפשרת אכילה מסודרת.

אני חושב שהסיבה הזו היא די ברורה, משפחה, חברים, עבודה - אולם אין דבר כזה סביבה שלא מאפשרת אכילה מסודרת, יש עצלנות, יש חוסר ידע ונתייחס לכך בהמשך

תת סיבה סביבתית היא רשתות חברתיות, אינסטגרם, פייסבוק או יוטיוב אשר מראים אנשים מכינים אוכל לא בריא תחת הגדרה של מושחט, ומראים אנשים שנהנים ממנו ללא התוצאות.

• אכילה מסיבות רגשיות. מי שמצויים בלחץ נפשי או בדיכאון מוצאים לעיתים נחמה באוכל. התוצאה: אכילה מופרזת והשמנה - אני חושב שזו אחת הסיבות הקשות והמסוכנות ביותר.

• רקע אורגני להשמנה. לעיתים הגורם להשמנה הוא אורגני (זאת אומרת, נובע משיבוש באחד ממנגנוני הגוף). דוגמה לשיבוש אורגני כזה: הפרעות הורמונליות (למשל בבלוטת התריס או בבלוטת יותרת המוח או בבלוטת יותרת הכליה) - לא סתם יש הפרעה כזו אולם לא ניכנס אליה כרגע, רק שהיא באשמת חברות התרופות על פי דעתי.

• ישנן גם תרופות (כמו סטרואידים ותרופות מסוימות שנותנים במסגרת טיפולי פוריות) שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא גרימת שיבושים אורגניים שמגדילים את הנטייה להשמין.

• לפטין. מאמץ רב מושקע כיום בניסיון להבין את מנגנון הפעולה של ההורמון המכונה לפטין. ידוע שההורמון הזה אחראי לתחושת השובע, אולם למרבה הצער המדענים שחוקרים את הלפטין עדיין לא הצליחו לתרגם את הידע שצברו לטיפול בהשמנה - עוד סיבה רגשית פסיכולוגית שמנסים להפוך לסיבה של הורמונים.

מה התוצאות של השמנה: מאתר כללית

השמנה היא בעיקר בעיית בריאות, שכן היא מגדילה את הסיכון לחלות במחלות רבות ובהן סוכרתלחץ דם גבוהיתר שומנים בדם (ובכלל זה יתר כולסטרול)שבץ מוחימחלת לב איסכמיתאי־ספיקת לב, סרטן ומחלות של מפרקי הגוף.

איך מטפלים בהשמנה - על פי אתר כללית

אלה הם האמצעים המרכזיים שעומדים לרשותנו לטיפול בהשמנה:

1. פעילות גופנית - מאוד חשובה אולם בעיקר ללב, לריאות ולשרירים, האם היא באמת מועילה להרזיה? היא יכולה ליצור גירעון קלורי אולם לא ברמות שבאמת יגרמו להרזיה, אדם השוקל 100 ק״ג שלא התאמן בחיים לא יכול להתחיל לרוץ וגם אם הוא יעשה הליכה הוא מוגבל מבחינה שרירית, סיבולת לב וריאה, בחצי שעה הליכה קלה (כמתחיל) הוא לא ישרוף יותר מ150-250 קלוריות... זה לא מה שיביא לשינוי ולירידה במשקל, לאורך זמן על ידי הגדלת מסת השריר והפעילות האירובית אפשר ליצור שריפה מוגברת של קלוריות אולם בראש ובראשונה התזונה היא הגורם המכריע.

2. שינוי התזונה הן מבחינת האיכות והן מבחינת הכמות וכן שינוי בדפוסי האכילה (בין היתר: מפסיקים לנשנש, מפסיקים את ארוחות הלילה, מפסיקים לאכול מול הטלוויזיה) - הדבר הכי חשוב, שינוי דרסטי הוא לא פשוט ולכן יש לבצע שינוי איטי ונכון, מה זה אומר? אדם שלא אכל טוב מרבית החיים לא יכול לשנות את כל התזונה שלו בין לילה, גם אם הוא יעשה שינוי כזה לאחר שבוע ( גג חודש) הוא יחזור להרגלים הישנים, שינוי תזונתי מחייב הורדה ומעבר איטי מתזונה גרועה לתזונה טובה ואיכותית, מעבר מבשר, עוף, דגים, ביצים, חלב, ופחמימות פשוטות ( לבנות ) ליותר ירקות, פירות, וכמובן כמויות, תזונה טבעונית יכולה להיות באותה מידה לא בריאה! ולכן צריך לקרוא תוויות, כמויות שומן, פחמימה וחלבון, לחפש את המוצרים שהם לא מעובדים, מוצרים שלא יכולים לחיות על המדף יותר משבוע שבועיים.

3. קבלת ליווי רגשי במסגרת המשפחה או במסגרת קבוצת תמיכה או מפסיכולוג - מאוד חשוב, אנו פונים למלא חלל רגשי על ידי מילוי הבטן שלנו.

4. טיפול תרופתי מסייע: חשוב מאוד להתייעץ עם רופא בנוגע לנטילת טיפול תרופתי בהשמנה. הסיבה: בשנים האחרונות התברר כי תרופות שהיו מקובלות מאוד לטיפול בהשמנה מסוכנות לבריאות. לכן אסור לקחת תרופות הרזיה ללא התייעצות עם רופא - אני מאוד נגד לקחת כל דבר המוגדר תרופה שמיועדת להרזיה

5. ניתוחים בריאטריים (ניתוחים לקיצור קיבה) מומלצים רק למטופלים שסובלים מהשמנה קיצונית או שכבר סובלים ממחלות שנגרמות עקב ההשמנה - אני לא בעד, אני מאמין שאפשר לפתור כל דבר על ידי תזונה.

קישור לאתר כללית

קישור לאתר כמוני - אשר מציג המון בעיות הקשורות להשמנה

מה דעתי?

אני מוצא את הבעיה שהיא מורכבת מכמה אלמנטים, הדבר העיקרי הוא ששכחנו מה זה לאכול נכון ובריא, הדבר השני הוא כמויות האוכל שאנו אוכלים, הדבר השלישי הוא שאנו מושפעים מפרסומות - שירים, תמונות, מכירת תדמית. הדבר הרביעי הוא התפתחות המסעדות והמשלוחים - כל אדם שלא יודע, לא רוצה ללמוד מוצא את הדרך הקלה לאכול - על ידי הזמנת אוכל ממסעדה, אוכל מוכן מדוכנים או מהסופרים. הדבר החמישי הן הרשתות החברתיות אשר מתפארות ומתפעלות בסוגי מאכלים מושחתים המכילים כמויות עצומות של שומן, סוכר לבן, צבעי מאכל ועוד דברים אשר לא בריאים לנו.

את האוכל טוב לאכול שהוא טרי, יש סוגים שונים של אוכל שאפשר לשמור - קטניות, דגנים בצורתם הטבעיות על ידי ייבוש. אולם אוכל שיכול להחזיק בשקית לאורך חודשים לא מוגדר מבחינתי כאוכל, אוכל שמורכב מחומרים שאני לא יודע מהם ואני צריך לחפש את הפירוש שלהם באינטרנט הוא לא אוכל מבחינתי, נוזלים המוגדרים כרטבים בטעמים שונים ומכילים סוכרים, חומרי טעם, חומרי ריח ויכולים לחיות במקרר לאורך זמן לא נכנסים אלי הביתה.


אז מה הפתרון מבחינתי?

הפתרון מאוד פשוט, להכין אוכל בבית, כמה שיותר קרוב למקור שלו, לשמור על כמויות מדודות ולא להתפרע, לא לרכוש בסופר רטבים בטעמים, תחליפי גבינה משומן, לנסות להכין בבית כמה שיותר דברים - בין אם זה גבינות, לחם, להשתמש ברטבי בסיס כמו סויה אמיתית ( שלא מכילה שום דבר מעבר סויה, אלכוהול, מלח ואולי חיטה.. ) להשתמש כמה שפחות בסוכר, בתחליפי סוכר, ללכת על הדבר האמיתי כמו מייפל, אגבה - וגם אלו בכמויות מדודות וכמה שפחות, לא להכין עוגות - עוגה מכילה בדרך כלל שמן או סוכר - אם צריך משהו מתוק יש תחלים בריאים כמו פירות יבשים ללא סוכר וללא חומרים משמרים - שוב גם כאן בצורה מדודה ולא להגזים.

הרבה פירות, הרבה ירקות, לחם ביתי, גבינה ביתית וכן מידי פעם להיות ולהכין דברים מיוחדים המכילים דברים בריאים כמו סושי עם ירקות, דים סאם עם ירקות שורש או גבינה ביתי ובטטה בזיליקום, יש הרבה אופציות רק צריך לברור ובעיקר לשאול.

מי שמעוניין בעוד מידע ועזרה מוזמן לפנות

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סלקום טיוי - חודש מרץ

סקירת אופה לחם אוטומטי 48295 morphy richards

חודש יוני בסלקום טיוי