מעורב ישראלי - ערוץ 10 - חוות דעת

בחודש האחרון עלתה תוכנית חדשה בערוץ 10 - מעורב ישראלי עם טל פרידמן,
שמחתי על התוכנית מאחר ואני מאוד אוהב אוכל ישראלי והמקום שניתן לו הוא לפעמים לא מספק, שמחתי על כך שתהיה תוכנית שתעבור בקלילות על היכולות הקולינריות הישראליות, לשמחתי הפרק הראשון היה על חומוס - כאחד שמאוד אוהב חומוס ( ומכין לבד בבית ) צפיתי בשמחה בפרק הראשון, הפרק השני היה על הפיתה, למרות שאני משתדל לצמצם את אכילת הגלוטן - מאוד עיניין אותי, עד עכשיו הפרקים לא אכזבו ובמסגרת הזמן שהוקצב לתוכנית יכולנו ללמוד ולהנות מכל נושא, זה היה נכון עד אתמול! הפרק על האלכוהול - יין שנהפך מהר מאוד לפרק די מאכזב ואולי יותר נכון לומר פספס בחלק מהזמן את המטרה שלו..

קצת הקדמה

בשנתיים האחרונות התחלתי לאהוב יין, עד לאותו הרגע לא יכולתי לסבול להריח יין ואפילו לא לטעום אותו, הוא היה בעל טעם חמוץ עד דוחה, לפני כשנתיים הייתי בקורפו וטעמתי יין לבן ביתי, התאהבתי! למרות הניסיון הטוב עם היין הספציפי הזה לא מצאתי את עצמי נמשך ליינות אחרים ולא יכולתי לשתות יינות בארץ.
התחלתי לנסות ולבחון את המצב מכל מיני זויות שונות וניסיתי יינות שונים, זנים שונים של ענבים ויקבים שונים, על יין אדום לא היה מה לדבר מאחר ולא יכולתי לחוות את העומק, ריבוי הטעמים והמורכבות של היין, אולם מצאנו יין אדום אחד שכן יכולתי לשתות - יין משנת 2007, הייתי בטוח שבכדי לשתות יין טוב, יין שאני מסוגל שתות אותו ולחוות את החומציות שלו אני צריך יינות ישנים, ניסיתי וטעמתי הרבה יינות, זני ענבים, מקומות גידול שונים - מהארץ ומחול - עד שמצאתי את הזנים שאני יותר אוהב ומתחבר אליהם, אולם זו הייתה רק חצי מהדרך, הייתי צריך למצוא את היינות שאני מתחבר אליהם מבחינת עשייה, מינימום מניפולציות ותוספות והעיקר רציתי יינות ישראלים, יינות שאני יודע שהגיעו מכאן ולא עשו את הדרך שלהם אלי הביתה באוניה, מטוס ובשינויי אקלים שיכולים לשנות ולפגוע בהם - ומי שיגיד לי שזה לא יכול לקרות טועה! לא סתם היין נשמר במקום קריר לאורך היישון שלו, כל דבר קובע!

ועכשיו לאחר ההקדמה אני יכול להתחיל לחוות את דעתי על הפרק האחרון שהיה אתמול בערוץ 10, הוא התחיל טוב על ביקור ביקב קסטל, מודה לא טעמתי אותם, מהסיבה שההחלטה שלי בראש ובראשונה הייתה לשתות יין שמוגדר יין נטו - עם מינימום תוספות - הידעתם שיש רשימה של 75 תוספים שאפשר ומותר להוסיף ליין? יש חוקים אמריקאים וחוקים ארופאים אשר מעבר לסולפיט - שחייבים לרשום שהוסיפו - יש עוד הרבה מרכיבים שמותר להוסיף ליין בכדי שהוא יהיה בעל טעם שהיינן רוצה להגיע אליו, ידעתי שכזה יין אני לא רוצה לשתות ואני רוצה יין שהטעם שלו הוא אמיתי ושל הענבים עצמם, יין שהיינן עבד איתו וחשב על כל דבר, זמן ההשרייה עם הקליפות בהתאם לזן, זמן היישון במיכל, בחבית או אפילו בכד חרס.

תהליך הכנת היין הוא מאוד מעניין אולם לא הוסבר מספיק מבחינתי על התהליך בקסטל, כן הבנו, לוקחים ענבים, מועכים, משאירים קליפות, מסננים ונותנים לזה לעמוד, בגדול זה כל תהליך היין, אולם מה הקליפות עושות, למה יש שוני בטעמי היין, למה יש חמיצות, למה יש אפיצות, למה הפה נשאר יבש לפעמים יותר, ומתי היין טעים לנו - שהוא צעיר, שהוא מתבגר או למה עושים בלנד?

הרבה שאלות שלא תמיד חושבים עליהם וההרגשה הייתה בעיקר של חצי פרסומת לקסטל..

לאחר מכן עברו ליקב סוסון ים - כאן יש לי וידוי, תקופה ארוכה אני מנסה להגיע ליקב בכדי לטעום את היין שלו, שמו הולך לפניו תקופה ארוכה ובכמה יקבים שביקרתי מאוד הומלץ לי להגיע, עדיין לא יצא לי להגיע אליו אולם מהחלק שלו בתוכנית מאוד נהנתי.

עברנו ליקב יתיר אשר סיפק המון מידע ובעיקר ענה על השאלה - האם אותו זן ענבים יכול לתת טעם שונה ליין, היה מאוד מעניין לשמוע את התפיסה שלהם לגבי עשיית יין והאהבה שהם חולקים לעשייה.

 משם עברו ליקב שבו שמבחינתי גם חולק את אותה תפיסה שאני מאמין בה, נהנתי לראות ולשמוע אולם הרגשתי שבעל היקב לא דיבר מספיק..

אין לי ספק שלדחוף את ארז קומורובסקי עוזר ומאוד נחמד אולם הוא לא קשור ליין ולאלכוהול, כבודו במקומו מונח ולא מצאתי את הזמן המבוזבז שחשוב לתוכנית - לא ליין ולא לאלכוהול.

משם עברנו לחלק מאוד מעניין - מזקקה, גין, גראפה ועוד רק לאחר כמה דקות שיחה מעניינות יצאו לפרסומות ולא חזרו אליו.. במקום זה קיבלתי תמונות של בשר טחון נדחף לפיתה, נקניקיות ובשר על האש, לא הרבה תוכן הגיעה לאחר מכן על יין, מאוד מאכזב!

התוכנית התחילה טוב אולם הלכה והתדרדרה, יש המון אנשי מקצוע מובחרים בתחום היקבים בארץ ויש יקבים מאוד מיוחדים וברור לי שאי אפשר להגיע לכולם אולם הרעיון שעמד מאחורי התוכנית היה אלכוהול ישראלי ו/או יין - מאחר וככה נפתחה התוכנית ולא בשר..

לכן אם אתם מתעניינים ביין יש לי כמה מקומות מאוד מענינים להציע לכם, כמה יקבים שביקרתי שאין בהם את הרשמיות האופינית ליקבים רגילים.
יקבים שאתה יושב עם היינן ומדבר איתו, שומע איתו על הענבים, על התהליך ולמה היין הזה יותר טעים מאחר, והכי חשוב - לכל אחד יש טעם שונה, יין יכול להיות צעיר והוא יהי מאוד טעים, יין יכול להיות בן כמה שנים ועדיין לא להגיע לפוטנצייל המלא שלו, המון תלוי בזני הענבים, אזורי הגידול ולאחר מכן בצורת ההכנה.

יין לא נגמר באדום ולבן, מה עם רוזה? ורוד? כתום?
בקיצור החמצה של התוכנית.

בקרוב אני אעלה פוסטים על מספר ביקורים ביקבים שונים מומלצים ועל יינות שהיו לי טעימים


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סלקום טיוי - חודש מרץ

סקירת אופה לחם אוטומטי 48295 morphy richards

חודש יוני בסלקום טיוי