עידן ההשבתה המתוכננת של מכשירים - כתבה מעניינת

קראתי כתבה מעניינת כשמה של הכותרת - קישור - והרגשתי שאני חייב להגיב ולכתוב את דעתי
נתחיל מכך שכתבתי על הנושא לפני מספר שנים רק בשם אחר, שמתי לב שבכל עדכון מערכת איכות המצלמה של האייפון 4s שלי נהייתה גרועה יותר ויותר, לא לדבר על איטית, אז חשבתי על השאלה הנצחית - לעדכן או לא לעדכן.. זו השאלה..

לפני הרבה שנים שמערכת ההפעלה החכמה והיחידה ששלטה בטלפונים החכמים הייתה ווינדוס מובייל ועדכוני המערכת נעשה אחת לכמה שנים.. העדכונים היחידים שהיו לנו הגיעו מיצרני המכשירים ולא היו באמת עדכוני מערכת אלא עדכוני תוכנה שהוסיפו או שינו סקין שהיה למכשיר, באותה תקופה יצרני המכשירים היו מוציאים אחת לחצי שנה מכשיר חדש עם שינויים מינורים, מסך גדול יותר, מעבד מהיר יותר, קצת יותר זיכרון, לא משהו שהם לא יכלו לשים במכשיר הקודם שלהם אלא מה שהניע את היצרנים היה הרצון של המשתמשים להחליף למכשיר החדש יותר והטוב יותר עם סקין שונה ויותר מהיר או יותר מפורט ונוח לעבודה, באותה תקופה מי שהתייצב מול היצרנים היה הפורום XDA שבזכות אנשים נפלאים היינו יכולים להחליף רום למכשיר הטלפון שלנו ואפילו לבנות בעצמנו רום מותאם אישית.

באותה תקופה אפל הייתה השונה מבין כל החברות מאחר והיא הוציא מכשיר אחת לשנה ונתנה עדכוני תוכנה למכשירים שלה שנתיים ולפעמים שלוש, כאשר הם תמיד אמרו שהם רוצים את טובת הלקוח ולתת לו חווית שימוש טובה מהמכשיר והסבירו שאם הם יעדכנו מכשיר יותר מידי אחורה המכשירים יסבלו מאיטיות ולכן הם גם לא היו מכניסים את כל הפיצרים החדשים לעדכונים שלהם, הרבה מאנשי הקהילה חשבו שזה שטויות והראו שאפשר להוסיף את אותם פיצרים על ידי פריצת המכשיר והוספת האלמנטים החסרים מבלי להאט את פעולת המכשיר, כמובן שהמכשיר לא תמיד היה יציב ולא תפקד בצורה חלקה כמו מכשיר לא פרוץ, אולם זה לא שינה הרבה ואז האשימו את אפל שהיא מוסיפה פיצרים חדשים רק למכשירים החדשים בכדי שאנשים ירכשו מכשירים חדשים.. אבסורד..

כיום אפל תומכת במכשירים 5 שנים אחורה ומוסיפה כמעט את כל הפיצרים למכשירים הישנים, יש יגידו שהמעבדים הקיימים מסוגלים לתמוך בכך ויש יגידו שהם רוצים להאט את המכשיר, דעתי האישית ידועה, פעם הייתי תומך נלהב בעדכון המכשיר כמה שיותר, אולם כיום אני חושב שהתמיכה במכשיר צריכה להיות לשלוש שנים מבחינת מערכת הפעלה וכמה שיותר מבחינת עדכוני תוכנה לאבטחת המכשיר, מבחינתי האייפון חמש לא היה צריך להמשיך מעבר לגרסה 8 בעדכוני מערכת הפעלה, זה שבפועל הוא יכול לסחוב יותר - מבחינתי רק מוריד מהאפקטיביות המכשיר.
אם נחפש כמה שקלה מערכת ההפעלה הראשונה של האייפון 5 (iOS 6 ) נגלה שהיא הייתה - 983 מגה, iOS 10.3.3 שקלה 1.86 ג’יגה והיא הייתה מערכת ההפעלה האחרונה שהמכשיר קיבל, זו תמיכה של 5 שנים אחורה ואם ניזכר כמה תלונות על איטיות גרסאות iOS 8,9 ואפילו 10 קיבלו...

אז כן, יש פעמים שצריך לתמוך אחורה במכשיר, אולם לא תמיד מבחינת דברים חדשים אלא מבחינת אבטחה, תמיכה אחורה במכשיר לא מבטיחה איכות אלא צריכה להבטיח אבטחה, בדיוק כמו שמתבצע עם מחשבי המק, הבעיה היא שהנושא לא מכניס כסף לאותן חברות המייצרות את המכשירים וזו הסיבה העיקרית לביצוע אותם דברים - איטיות, איכות רכיבים ירודה המובילה לכשל וכמובן אי חלוקת עדכוני תוכנה לטלפונים לאחר שנתיים של שימוש.

היצרנים נותנים תוקף למכשירים שלהם על ידי אחת מהדרכים המפורטות למעלה ובדיוק כמו שמפורט בכתבה שצירפתי למעלה, רק אנחנו נוכל להחליט מה אנחנו עושים בנידון, מתקנים בעצמנו חלקים תקולים, לא מעדכנים תוכנה או לא רוכשים מיצרן שנוהג בצורה כזו..
אני יודע שאני אמשיך לרכוש מוצרים של אפל ( כרגע ) ורק מאחר שהמכשירים שלי בני כמה וכמה שנים ועדיין מתפקדים טוב, קצת איטיים אולם לא ברמה של כשל או במצב שאי אפשר להשתמש בהם ( לא כמו עם האייפון 4s והעדכון לגרסה 9.3.5.. ), מבחינתי הבסיס לתפקוד טוב של מכשיר הוא גם לשמור עליו, אם נתייחס למכשירים שלנו בצורה גרועה הם לא יאריכו זמן וידרשו תיקון.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סלקום טיוי - חודש מרץ

סקירת אופה לחם אוטומטי 48295 morphy richards

חודש יוני בסלקום טיוי